DIAGNOSTYKA - TESTY

Profesjonalna diagnoza ADHD u dorosłych oraz badania osobowości

  • Wykonujemy profesjonalną diagnozę ADHD (Zespółu Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi) u dorosłych oraz badania osobowości. Diagnozą w naszym ośrodku zajmuje się psycholożka mgr Katarzyna Laszkiewicz.

     

    Diagnoza ADHD u Dorosłych 

    Pełna diagnoza ADHD jest przeprowadzana za pomocą wywiadu psychologicznego, obserwacji, kwestionariusza Diva 5 i nowoczesnego testu komputerowego MOXO. Dzięki tym narzędziom możemy dokładnie ocenić objawy ADHD. Po przeprowadzeniu badania osoba badana otrzymuje wynik opisowy oraz zalecenia do ewentualnej dalszej pracy nad sobą. Współpracujemy z doświadczonym psychiatrą, który opracuje spersonalizowane podejście do leczenia, które obejmuje zarówno terapię farmakologiczną, wsparcie jak i psychoterapię. 

    Kiedy warto wykonać diagnozę ADHD?

    Diagnoza ADHD (Zespołu Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi) powinna być przemyślana i oparta na konkretnych objawach oraz problemach. Oto sytuacje, w których warto rozważyć diagnozę:

    1. Stałe lub powtarzające się objawy: Jeśli od dłuższego czasu obserwujesz u siebie objawy ADHD, takie jak trudności w koncentracji, nadmierną aktywność, impulsywność, zapominanie, brakuje ci umiejętności organizacji lub masz trudności w wykonaniu zadań.

    2. Znaczące trudności w codziennym funkcjonowaniu: Jeśli zauważasz, że objawy wpływają na twoją naukę, pracę, relacje interpersonalne, zarządzanie czasem lub codzienne obowiązki.

    3. Wystąpienie objawów w różnych kontekstach: Jeśli objawy są obecne w różnych środowiskach (dom, praca, szkoła).

    4. Objawy nie wynikają z przejściowych okoliczności: Jeśli objawy nie są spowodowane chwilowymi trudnościami życiowymi, takimi jak np. zmiana szkoły, pracy, rozwód, żałoba.

    5. Zgłaszane przez otoczenie: Jeśli rodzina, nauczyciele lub współpracownicy, koledzy zgłaszają trudności związane z którymś z objawów ADHD wpływające na relacje i współpracę z tobą.

    6. Pragnienie poprawy jakości życia: Jeśli chcesz zrozumieć swoje długotrwałe trudności i dążysz do poprawy jakości życia.

    7. Wskazania od innych specjalistów: Jeśli lekarze, nauczyciele lub inni specjaliści sugerują potrzebę przeprowadzenia diagnozy ADHD na podstawie obserwacji twojego zachowania.

    Psychoedukacja dla osób z ADHD oraz ich bliskich

    Prowadzimy psychoedukację zarówno dla osób z ADHD, jak i dla ich bliskich (partnerów, rodziców, rodzin). Celem psychoedukacji jest dostarczenie wiedzy na temat ADHD oraz nauka strategii radzenia sobie z objawami tego zaburzenia w codziennym życiu.

    *Czy ADHD jest zaburzeniem, czy typem układu nerwowego?

    ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder), jest zaburzeniem neuropsychologicznym, które ma swoje korzenie w funkcjonowaniu układu nerwowego. Istnieją dwie perspektywy dotyczące ADHD:

    ADHD jako zaburzenie, wówczas stawiana jest diagnoza kliniczna: ADHD jest uznawane za zaburzenie psychiczne przez główne organizacje zdrowotne, takie jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oraz Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (APA). W DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) oraz ICD-11 (International Classification of Diseases) ADHD jest klasyfikowane jako zaburzenie neurorozwojowe.
       
    Objawy ADHD:  charakteryzuje się trwałym wzorcem nieuwagi, nadpobudliwości i impulsywności, które są bardziej nasilone niż te występujące u większości osób w danym wieku. Objawy te mogą prowadzić do znaczących trudności w funkcjonowaniu społecznym, akademickim i zawodowym.
       
    Leczenie: ADHD jest często leczone za pomocą psychoterapii, psychoedukacji oraz farmakoterapii (np. lekami stymulującymi).

    ADHD jako typ układu nerwowego

    1. Różnorodność neurologiczna: ADHD można również rozpatrywać jako jeden z wariantów różnorodności neurologicznej. Ta perspektywa sugeruje, że ADHD jest naturalnym wynikiem różnic w funkcjonowaniu mózgu, a nie patologią samą w sobie.
       
    2. Kreatywność i innowacyjność: Osoby z ADHD często posiadają unikalne talenty i zdolności, takie jak wysoka kreatywność, zdolność do szybkiego rozwiązywania problemów, dynamiczne myślenie i energiczność. Z tego punktu widzenia, cechy związane z ADHD mogą być wartościowe w określonych kontekstach.
       
    3. Akceptacja i wsparcie: Podejście to kładzie nacisk na akceptację różnorodności neurologicznej i dostosowanie środowiska, aby lepiej wspierać osoby z ADHD w ich unikalnych potrzebach i mocnych stronach.

    ADHD jest formalnie klasyfikowane jako zaburzenie ze względu na jego potencjalne negatywne skutki dla funkcjonowania w codziennym życiu. Jednakże, z perspektywy różnorodności neurologicznej, ADHD można również postrzegać jako naturalny wariant funkcjonowania mózgu. Obydwa podejścia są ważne i mogą współistnieć, pomagając w lepszym zrozumieniu i wsparciu osób z ADHD.

  •  
  • BADANIE OSOBOWOŚCI

  • MMPI to jeden z najbardziej znanych i szeroko stosowanych testów psychologicznych, służących do oceny osobowości i diagnozy zaburzeń psychicznych. Składa się z serii pytań, na które osoba badana odpowiada "prawda" lub "fałsz", a odpowiedzi te są analizowane w celu określenia różnych aspektów osobowości i psychopatologii.

    Kluczowe cechy testu MMPI:

  • Wszechstronność: MMPI ocenia szeroki zakres cech osobowości i objawów psychopatologicznych, co czyni go użytecznym narzędziem w różnych kontekstach klinicznych.

  • Skale kliniczne i kontrolne: Test pomaga w identyfikacji różnych zaburzeń psychicznych, takich jak depresja, schizofrenia, zaburzenia lękowe i inne. Dodatkowo, skale kontrolne służą do oceny prawdomówności i spójności odpowiedzi, co zwiększa wiarygodność wyników.

  • Wszechstronność: MMPI jest narzędziem pozwalającym na szczegółową i wszechstronną ocenę osobowości i zdrowia psychicznego pacjenta.

  • Poprawność i niezawodność: MMPI jest uznawany za jedno z najbardziej wiarygodnych narzędzi diagnostycznych, wspieranych przez dziesięciolecia badań naukowych.

  • Adaptacje i wersje: Istnieje kilka wersji MMPI, w tym MMPI-2 dla dorosłych oraz MMPI-A dla młodzieży, co pozwala na dostosowanie testu do różnych grup wiekowych.

  • Zastosowanie: Test MMPI jest wykorzystywany w diagnozie klinicznej, badaniach nad osobowością, ocenie ryzyka zawodowego, psychologii sądowej oraz w innych dziedzinach wymagających dokładnej analizy psychologicznej.